• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
www.vaikuttavuussaatio.fi

www.vaikuttavuussaatio.fi

Vaikuttavuussäätiö vahvistaa ja tukee huippututkimuksen vaikuttavuutta ja elinkeinoelämän yhteyksiä.

  • FI
  • EN
  • Etusivu
  • Rahoitus
    • Avoimet haut
    • Aikaisemmat haut
    • Rahoitettavat hankkeet
  • Vaikuttavuussäätiö
    • Tietoa
    • Vuosikertomukset
    • Blogi
    • Assessment of Impact
  • Julkaisut
  • Ota yhteyttä

Miten onnistunut tutkimus–yritys-yhteistyö syntyy ja mihin sitä tarvitaan?

Miten onnistunut tutkimus–yritys-yhteistyö syntyy ja mihin sitä tarvitaan?

28.2.2022 by vaikuttavuussaatio

Tutkijatohtori Tommi Jauhiainen Helsingin yliopistosta työskentelee post doc -tutkijana yhteistyöhankkeessa kieliteknologiaan keskittyneen Lingsoftin kanssa.

Suomessa on tilausta tutkimuslähtöiselle yritysyhteistyölle, kertoo Vaikuttavuussäätiön keväällä 2021 julkaistu selvitys. Kysyimme säätiön rahoittamien yhteistyöhankkeiden edustajilta, mitkä ovat tutkimus–yritys-yhteistyön edellytykset ja haasteet, ja minkälainen rahoitus palvelee yhteistyötä parhaiten. 

Suurin osa yhteiskuntaa kehittävistä innovaatioista pohjautuu uuteen tietoon tai vanhan tiedon soveltamiseen. Tieto tuottaa uutta liiketoimintaa ja parhaimmillaan liiketoiminta tuottaa euroja tiedon tuottamiseen. Tällaista vuorovaikutusta kuvataan Vaikuttavuussäätiössä niin sanotulla vaikuttavuuspyörän käsitteellä: pyörä pyörii, kun yritystoiminta ruokkii tutkimustoimintaa ja toisinpäin. Suomalaisessa yritys-tutkimus-yhteistyössä on kuitenkin vielä merkittäviä puutteita, osoittaa Vaikuttavussäätiön vuonna 2021 teettämä selvitys Tutkimus–yritys-yhteistyön vaikuttavuudesta, tuloksellisuudesta ja rahoituksesta.

“Suomalaisen tutkimuksen ja yritysten välisen yhteistyön painopiste on viimeisen kymmenen vuoden aikana siirtynyt vahvasti niin sanottuun markkinalähtöiseen yhteistyöhön, kun taas tutkimuslähtöinen yhteistyö on jäänyt vähemmälle”, toteaa Vaikuttavuussäätiön hallituksen puheenjohtaja Lauri Oksanen. 

Säätiön omien selvitysten perusteella vuonna 2019 markkinalähtöistä eli yritysten käynnistämää tutkimusyhteistyötä rahoitettiin noin 130 miljoonalla eurolla, ja rahoituksen jakajana oli Business Finland. Yliopistojen ja tutkimuslaitosten alulle panemaa tutkimuslähtöistä yhteistyötä taas rahoitettiin ulkopuolisen rahoituksen kautta vain kahdella miljoonalla eurolla, ja tällaista rahoitusta tarjosi ainoastaan Vaikuttavuussäätiö. “Olemme tunnistaneet selkeän aukon tutkimuksen ja yritysten välisessä yhteistyössä ja se pitää kuroa umpeen”, Oksanen toteaa. Samalla alueella tienraivaajana on ollut lisäksi säätiöiden yhteinen Post Docs in Companies eli PoDoCo-rahoitus, joka tarjoaa tohtoreille mahdollisuuden työskennellä yritysten kannalta kiinnostavien tutkimusongelmien parissa.

Vaikuttavuusäätiön Tandem Industry Academia -rahoitusta saa tällä hetkellä 22 hanketta, joissa yliopistojen tai tutkimuslaitosten tutkimusryhmät ja yritykset muodostavat tiimejä molempia osapuolia palvelevan tutkimuskysymyksen ympärille. Rahoitus kohdistuu perus- tai soveltavaan tutkimukseen ennen kaupallistamisvaihetta. Sen pyrkimyksenä on tukea hankkeita, joiden vaikuttavuus on yhtä yritystä tai tutkimusryhmää suurempi, ja siten kehittää koko tutkimusalaa. Tutkimuksen tulokset saatetaan julki myös muiden yritysten käyttöön ja immateriaalioikeudet jäävät tutkimusorganisaatiolle. Pyrkimyksenä ei siis ole kaupallistaa yhtä tutkimusideaa vaan tehdä tutkimusta, jonka tulokset skaalautuvat koko alan käyttöön ja edistävät sekä tiedettä että liiketoimintaa. 

Tutkimuslähtöinen yhteistyö on uniikki mahdollisuus myös yrityksille

Polar Electron tutkimusosaston johtaja Jyrki Schroderus.

Suomalainen puettavan teknologian yritys Polar Electro on rakennettu vahvan tutkimusosaamisen varaan. Professori Seppo Säynäjäkangas tutki 1970-luvulla langattomia tiedonsiirtomenetelmiä ja biomittausta ja päätyi lopulta kaupallistamaan löydöksensä. Ensimmäiset tuotteet lanseerattiin 1980-luvun alussa ja nykyisin yrityksellä on tutkimusosasto, jossa työskentelee noin 30 tutkijaa. “Tyypillisestihän yritysten R&D-osastot ovat ensisijaisesti keskittyneitä tuotekehitykseen ja varsinaisen tutkimuksen osuus on hyvin pieni. Meilläkin tutkimustoiminta on alisteinen kehitykselle, mutta se on silti iso verrattuna moniin yrityksiin”, kertoo Polarin tutkimusosaston johtaja Jyrki Schroderus. 

Oma kunnianhimoinenkaan tutkimustoiminta ei kuitenkaan Schroderuksen mielestä poista tarvetta yliopistojen kanssa tehtävälle tutkimusyhteistyölle. Siinä missä yrityksen oma toiminta on aina hyvin liiketoimintalähtöistä ja tähtää tuotteistukseen, yliopistojen kanssa tehtävät hankkeet mahdollistavat pitkäjänteisen pohjatyön ja perustutkimuksen. “Ei meillä ole mahdollisuutta irrottaa tutkimustiimiä viideksi vuodeksi tutkimaan yhtä asiaa, joka saattaa onnistua tai epäonnistua. Yrityksen sisällä tehdyn tutkimuksen on oltava tuloksellisempaa ja riskittömämpää”, Schroderus toteaa. 

Juuri nyt Polarilla on käynnissä kaksi Oulun yliopiston kanssa tehtävää, Vaikuttavuussäätiön rahoittamaa yhteistyöhanketta. Hankkeissa selvitetään esimerkiksi, miten älykello voisi mitata ihmisen hiestä erilaisia terveystietoja, kuten verensokeria. 

“Tässä rahoituksessa hyvää on se, että vaikka tutkimustulokset ovat avoimia kaikille, tutkimuskysymys on rakennettu meidän liiketoimintamme pohjalta. Siksi tulokset aidosti hyödyttävät meitä eivätkä jää liian yleiselle tasolle”, Schroderus sanoo.

Tutkimus hyötyy siitä, että joku hyödyntää sitä aitoon tarpeeseen

Tutkijalle yritysyhteistyö tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden palautteen keräämiseen ja uusien tutkimuskysymysten löytämiseen. Tutkijatohtori Tommi Jauhiainen Helsingin yliopiston digitaalisten ihmistieteiden osastolta työskentelee post doc -tutkijana yhteistyöhankkeessa, jossa kehitetään kielentunnistusmenetelmiä kieliteknologiaan keskittyneen Lingsoftin tarpeisiin. Hän on aloittanut tutkijanuransa alunperinkin yritysyhteistyöllä ja pitää yliopistolähtöistä tutkimusyhteistyötä mieluisana tapana tehdä tutkimusta. Ratkaisevaa hänelle on, että yhteistyössä syntyvät tulokset ja immateriaalioikeudet jäävät yliopistolle ja ovat vapaasti käytettävissä myös muihin projekteihin. “En tekisi yhteistyötä, jos näin ei olisi.” 

Jauhiainen on kehittänyt kielentunnistusmenetelmiä jo yli kymmenen vuotta. Yritysyhteistyö tuo tutkimukseen konkretiaa, jota akateemisessa maailmassa on muuten vaikea saada. “Yritykselle ei riitä, että teknologia toimii teoriassa. Sen pitää toimia myös käytännössä. Saan jokaisesta kehittämästäni versiosta palautetta, ja voin muokata teknologiaa sen pohjalta. Tällaista työtä ei tulisi tehtyä ilman yritystä, jolla on tarve saada teknologia käyttöön.” 

Jauhiainen kokee, että yhteistyössä on kyse tutkimuksen vaikuttavuudesta. Kun yrityksen kanssa luodaan jotain sellaista, mikä toimii, ja tulokset saatetaan avoimesti myös muiden käyttöön, voidaan vaikuttaa merkittävällä tavalla koko tutkimusalaan. “Sovellusten tekeminen nopeutuu, kun pohjatyö on hyvin tehty”, Jauhiainen toteaa. Jos kielentunnistuksen kaltaiset teknologiat jäisivät pelkästään yritysten kehitettäviksi, tutkimus ei menisi eteenpäin, sillä yritykset harvoin antavat kehitystyötään muiden käyttöön. Siksikin on Jauhiaisen mielestä tärkeää, että yhteistyö on rakennettu tutkimuksen ehdoilla. 

Yritysten ja yliopistojen välinen yhteistyö on Suomessa yhä vähäistä 

Vaikuttavuussäätiön tilaama selvitys tutkimus–yritys-yhteistyöstä osoittaa, että yritysten ja tutkimuksen välinen yhteistyö on vähentynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana. Suomalaiset yliopistot saavat yhä vähemmän rahoitusta yrityksiltä ja vähemmän kuin EU- ja OECD-maissa keskimäärin. Yhteistyö ei siis voi nojata pelkästään elinkeinoelämän puolelta tuleviin aloitteisiin. “Yksinomaan raha ei tule ratkaisemaan tilannetta vaan tarvitsemme myös konkreettisia rahoitusmekanismeja, jotka rohkaisevat pitkäaikaiseen yhteistyöhön”, sanoo Lauri Oksanen. Vaikuttavuussäätiö kehittää paraikaa nykyisen Tandem Industry Academia -rahoituksensa rinnalle myös uutta rahoitusmallia. “Kuuntelemme kehitystyössä signaaleja kentältä ja pyrimme luomaan rahoitusmuodon, joka vie tieteen vaikuttavuutta taas askeleen eteenpäin.”

Säätiö on huomannut, että etenkin pk-yritysten ja yliopistojen välistä yhteistyötä tulisi rohkaista. Se onkin käynnistänyt selvitystyön tutkimustiedon hyödyntämisestä pk-yrityskentässä. Tämän selvityksen tuloksista kuullaan lisää vuoden 2022 aikana. 

Polarin Jyrki Schroderus uskoo, että yhteistyö on helpompaa niille yrityksille, joilla on valmiiksi verkostoja akatemian puolella. “Jos ei ole ymmärrystä vastapuolesta, on vaikeaa edes keksiä, millaista yhteistyötä olisi mahdollista tehdä. Henkilökohtaiset kontaktit madaltavat kynnystä ottaa yhteyttä”, hän toteaa. Heidän yhteistyönsä Oulun yliopiston kanssa oli helppo käynnistää, koska piirit Oulussa ovat pienet ja tutkijat olivat entuudestaan tuttuja. Schroderus uskoo, että yhteistyötä on helpottanut myös se, että hän itse on väitellyt tohtoriksi ja tuntee akateemisen ajattelutavan. 

Sama “akateeminen lukutaito” korostuu myös Tommi Jauhiaisen kokemuksissa onnistuneesta yritysyhteistyöstä. Hänen yhteistyöyrityksensä Lingsoftin perustajat ovat akateemisesti meritoituneita, kuten myös Jauhiaisen kontaktihenkilöt yrityksessä. Vastavuoroisesti Jauhiainen painottaa myös tutkijan kiinnostusta yrityksen tarpeisiin. “Liiketoimintaan ei tarvitse puuttua, mutta yhteistyön onnistumista auttaa, jos yrittää ymmärtää mahdollisimman tarkasti, mihin yritys tutkimustuloksia käyttää.”

Jyrki Schroderuksen vinkit onnistuneeseen tutkimus-yritys-yhteistyöhön

  1. Hyvässä yhteistyöhankkeessa ei ole hierarkiaa vaan kaikki jäsenet ovat samaa tiimiä ja tasavertaisia tiimin jäseniä. 
  2. Projektin ohjaus tehostuu, kun yrityksen päässä on nimetty yhteyshenkilö, joka huolehtii, että projekti etenee sovitusti, ja myös yrityksen tavoitteet toteutuvat. 
  3. Projektipalaverit on hyvä pitää säännöllisesti, esimerkiksi joka viikko, jotta viestintä on mahdollisimman jouhevaa tiimin sisällä.
  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn

Kategoriassa: Blogi

Footer

Vaikuttavuussäätiö

Eteläranta 10 (PL 5), 00130 Helsinki
+358 40 767 1631
petro (at) vaikuttavuussaatio.fi

Laskutustiedot →

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

Tietosuojaseloste →

Copyright © 2023 Vaikuttavuussäätiö

Kun hyväksyt keksit, eli evästeet, teet palvelukokemuksesta mahdollisimman sujuvan. Osaa evästeistä käytetään tilastollisiin tarkoituksiin, ja osa liittyy kolmansien osapuolten tarjoamiin palveluihin. Valitsemalla HYVÄKSY hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisääAsetukset
HYLKÄÄHYVÄKSY
Keksiasetukset

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieKestoKuvaus
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieKestoKuvaus
bcookie2 yearsLinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID.
bscookie2 yearsLinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
langsessionLinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
lidc1 dayLinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
UserMatchHistory1 monthLinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieKestoKuvaus
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_MEFLNRCR5S2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-160708278-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gcl_au3 monthsProvided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieKestoKuvaus
_fbp3 monthsThis cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
fr3 monthsFacebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieKestoKuvaus
AnalyticsSyncHistory1 monthNo description
li_gc2 yearsNo description
Tallenna ja hyväksy