• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
www.vaikuttavuussaatio.fi

www.vaikuttavuussaatio.fi

Vaikuttavuussäätiö vahvistaa ja tukee huippututkimuksen vaikuttavuutta ja elinkeinoelämän yhteyksiä.

  • FI
  • EN
  • Etusivu
  • Rahoitus
    • Avoimet haut
    • Aikaisemmat haut
    • Rahoitettavat hankkeet
  • Vaikuttavuussäätiö
    • Tietoa
    • Vuosikertomukset
    • Blogi
    • Assessment of Impact
  • Julkaisut
  • Ota yhteyttä

Selvitys: Pk-yrityksillä suuri halu tutkimuksen hyödyntämiseen – esteenä etäisyys käytännöstä

Selvitys: Pk-yrityksillä suuri halu tutkimuksen hyödyntämiseen – esteenä etäisyys käytännöstä

1.6.2022 by vaikuttavuussaatio

Puute merkityksellisistä tutkimusaiheista, koetut laihat hyödyt sekä aikapaine estävät suomalaisia pk-yrityksiä hyödyntämästä enemmän tutkimustietoa, selviää Vaikuttavuussäätiön tilaamasta selvityksestä Selvitys pk-yritysten tutkimustiedon hyödyntämisestä: kohti tutkimuksen hyödyntämisen edelläkävijyyttä. Samaan aikaan puolet (50 %) selvityksen vastaajien edustamista yrityksistä haluaisi jatkossa olla edelläkävijöitä tutkimuksen hyödyntämisessä.

Selvitys pk-yritysten tutkimustiedon hyödyntämisestä: kohti tutkimuksen hyödyntämisen edelläkävijyyttä

Tiedostomuoto: pdf
Koko: 1,3MB

Lataa selvitys tästä

Selvityksessä tutkittiin suomalaisten pk-yritysten tutkimuksen hyödyntämisen motiiveja, hyötyjä ja esteitä. Selvityksen ovat tehneet säätiölle toimeksiantona TkT Tero Rantala, TkT Minna Saunila ja TkT Juhani Ukko Lappeenrannan–Lahden teknillisestä yliopistosta (LUT).

Selvitys perustuu maaliskuussa 2022 kyselytutkimuksella suomalaisilta pk-yrityksiltä kerättyyn aineistoon. Kyselylomake lähetettiin satunnaisotannalla valittujen pk-yritysten johdon edustajalle, ja siihen vastasi yhteensä 108 eri yrityksen edustaja.

Tutkimusta hyödynnetään monin eri tavoin – ihmisen osaamisen kehittäminen kärjessä

Selvityksen johtopäätöksenä on, että suomalaiset pk-yritykset arvostavat yliopistojen ja tutkimuslaitosten tuottaman tutkimuksen hyödyntämistä laajasti eri muodoissa.

Tutkimuksen hyödyntämisen käytännöt (1 = ei merkittävä käytäntö, 5 = erittäin merkittävä käytäntö). Kuvassa on vastausten keskiarvoja.

Aineiston analyysin perusteella yritysten tutkimuksesta saavuttamia hyötyjä selittävät onnistuneet T&K hankkeet, tutkimuslaitosten spin-offit, sopimustutkimukset sekä patentit ja lisenssit.

Toisaalta vastaajat korostivat merkittävinä hyödyntämisen tapoina erityisesti koulutusta (77 % vastaajista koki merkittäväksi) ja epävirallisia suhteita (59 % vastaajista koki merkittäväksi).

Merkityksellisen tutkimuksen puute hyödyntämisen suurin este

Merkittävimmäksi huippututkimuksen hyödyntämisen esteeksi pk-yritykset kokivat puutteen heille merkityksellisestä tutkimuksesta: 76 % pk-yrityksistä koki, että tutkimus ei ole keskittynyt käytännön kannalta merkitykselliseen asiaan – tai ainakaan vastaajalla ei ollut tietoa sellaisesta tutkimuksesta. Myös se, että tutkimuksesta ei ole havaittu hyötyjä yrityksen toimintaan sekä aikapaineet ja varojen puute koettiin merkittävinä esteinä tutkimuksen hyödyntämiselle.

Tutkimuksen hyödyntämisen esteet (1 = ei merkittävä este, 5 = erittäin merkittävä este). Kuvassa on 10 merkittävimmäksi koettua estettä ja vastausten keskiarvoja.

”Hieman yllättäen pk-yritykset kokivat myös tutkimustulosten viestimisen puutteen yhtenä merkittävänä esteenä tutkimuksen hyödyntämisen tiellä. Meillä tutkijoilla ja tutkimusorganisaatiolla on peiliin katsomisen paikka siinä, miten yhteyttä pidetään pk-yritysten kanssa niille relevantilla tavalla”, sanoo selvityksen tekoon osallistunut tutkija Tero Rantala.

Tutkija Tero Rantala, TkT, työskentelee Lappeenrannan–Lahden teknillisessä yliopistossa eli LUT-yliopistossa.

Merkittävä osa pk-yrityksistä haluaisi olla edelläkävijöitä tutkimuksen hyödyntämisessä

Puolet (50 %) vastaajien edustamista yrityksistä haluaa jatkossa olla edelläkävijöitä tutkimuksen hyödyntämisessä. Selvityksessä tunnistettiin, että nämä tulevaisuuden edelläkävijäyritykset näkevät muita enemmän tutkimuksen hyödyntämisen esteinä varojen puutteen, tutkimustuloksista viestimisen puutteen sekä ei-vakiintuneet menettelytavat tutkimuksen hyödyntämisessä. Nämä yritykset olivat tyypillisesti pääpainoltaan palvelualan yrityksiä, joiden päämarkkina-alue ei ollut selkeästi vain Suomi ja lisäksi niiden toimialan teknologinen kehitys koettiin nopeaksi ja kestävän kehityksen rooli korostuneeksi.

”Nämä tunnistamamme tulevaisuuden edelläkävijäyritykset ovat sellaisia, jotka eivät itse pysty välttämättä tuottamaan tarvitsemaansa tutkimustietoa tällä hetkellä. Niiden on pakko etsiä aktiivisesti mahdollisuuksia päästä käsiksi uuteen tietoon ja osaamiseen. Tällaiset tutkimuksennälkäiset yritykset, joilla on haasteita päästä mukaan tutkimustiedon hyödyntämiseen, kaipaavat eniten tukea jatkossa”, arvioi tutkija Rantala.

Huippututkimuksen hyödyntämisestä kiinnostuneet yritykset suhtautuivat muita myönteisemmin tutkimusyhteistyöhön yliopistojen ja muiden tutkimusorganisaatioiden kanssa, mutta samaan aikaan ne olivat myös kaikkein tyytymättömimpiä tämän hetken suhteisiinsa yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.

”Pk-yritykset eivät aina löydä etsimäänsä akateemisesta maailmasta. Voi olla, että yrityksen tunnistama tarve on niin uusi, ettei siitä ole vielä edes käynnissä tutkimusta. Tai sitten vuoropuhelu ei pelaa ja tieto siitä, mitä yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa tehdään ei riittävissä määrin kulkeudu yrityksiin asti”, arvioi tutkija Rantala.

“Olemme teettäneet tämän selvityksen, jotta voisimme ymmärtää paremmin, miten pk-yritykset hyödyntävät tietoa ja millä tavalla yhteistyötä pk-yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välillä voisi paremmin tukea. Pk-yritykset ovat olennainen osa suomalaista elinkeinoelämää, mutta puutteellisesti ymmärretty voimavara tutkimuksen hyödyntämisen näkökulmasta”, sanoo Vaikuttavuussäätiön hallituksen puheenjohtaja Lauri Oksanen.

Pk-yritykset

Tilastokeskuksen vuoden 2020 tietojen mukaan Suomessa on noin 2800 tutkimus- ja kehittämistoimintaa harjoittavaa pk-yritystä (alle 250 henkeä työllistävää yritystä).

Vuoden 2019 lukujen mukaan Suomen 293 377 yrityksestä 93 % on alle 10 työntekijän yrityksiä, pienyrityksiä (alle 50 henkilöä) 5,7 %, keskisuuria (50–249 henkilöä) 1,1 %. Loput (0,2 %) on suuryrityksiä (250 henkilöä tai enemmän).

Pk-yritykset ovat Suomessa merkittävä työllistäjä, ja ne ovat luoneet runsaasti uusia työpaikkoja koko 2000-luvun. Pk-sektori vastaa yli puolesta suomalaisten yritysten liikevaihdosta, ja niiden osuus BKT:sta on runsaat 40 %.

Lähteet: Tilastokeskus ja Suomen Yrittäjät.

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn

Kategoriassa: Blogi

Footer

Vaikuttavuussäätiö

Eteläranta 10 (PL 5), 00130 Helsinki
+358 40 767 1631
petro (at) vaikuttavuussaatio.fi

Laskutustiedot →

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

Tietosuojaseloste →

Copyright © 2023 Vaikuttavuussäätiö

Kun hyväksyt keksit, eli evästeet, teet palvelukokemuksesta mahdollisimman sujuvan. Osaa evästeistä käytetään tilastollisiin tarkoituksiin, ja osa liittyy kolmansien osapuolten tarjoamiin palveluihin. Valitsemalla HYVÄKSY hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisääAsetukset
HYLKÄÄHYVÄKSY
Keksiasetukset

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieKestoKuvaus
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieKestoKuvaus
bcookie2 yearsLinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID.
bscookie2 yearsLinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
langsessionLinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
lidc1 dayLinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
UserMatchHistory1 monthLinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieKestoKuvaus
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_MEFLNRCR5S2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-160708278-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gcl_au3 monthsProvided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieKestoKuvaus
_fbp3 monthsThis cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
fr3 monthsFacebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieKestoKuvaus
AnalyticsSyncHistory1 monthNo description
li_gc2 yearsNo description
Tallenna ja hyväksy